چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو

 

چشمه های آبگرم همیشه یکی از جاذبه های طبیعی بوده  که در جذب گردشگر برای منطقه ای که درآن واقع شده اند نقش بسیار مهمی دارند .با گذر زمان و پیشرفت امکانات معمولا این چشمه ها به یک مجموعه تفریحی و مجهز ارتقا پیدا کرده اند و شرایطی با رفاه مطلوب برای مسافران و علاقه مندان به این جاذبه طبیعی ایجاد شده است . ما در مطلب بهترین چشمه های آبگرم ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی معروف ترین آبگرم های ایران پرداختیم در این مطلب قصد داریم  چشمه آبگرم گنو را به طور اختصاصی معرفی کنیم .

چشمه آبگرم گنو کجاست؟

چشمه آبگرم گنو در استان هرمزگان و در مجاورت جاده بندر عباس به سیرجان واقع شده . فاصله این چشمه تا بندر عباس ۳۷ کیلومتر است .برای رفتن به این آبگرم باید از خروجی جاده بندر عباس سیرجان مسافتی حدود ۱۰ کیلومتر را طی کرده تا به روستای گنو برسید . مسیر این روستا آسفالت است و پمپ بنزین وامکانات مطلوب را  دارد .

 

معرفی چشمه آبگرم گنو

آبگرم گنو از جاذبه های دیدنی بندر عباس و در فاصله کمی از آن قرار دارد. این چشمه با توجه به خواص بالا و محبوبیتی که بین گردشگران دارد به یک مجموعه رفاهی مجهز با امکانات مطلوب تبدیل شده . این مجموعه دارای امکاناتی از جمله استخرهای جداگانه، شهربازی ،رستوران و … است که سالانه مسافران زیادی را میزبانی میکند .

منطقه محافظت شده گنو که این آبگرم را در دل خود جای داده دارای طبیعتی زیبا با تنوع گیاهی و جانوری بالاست  .  این منطقه با ۴۵ هزار هکتار چشمه های آبگرم زیادی دارد که گنو یکی از آن هاست .  در واقع این چشمه در کوهپایه های کوه گنو در این منطقه است . همان کوهی که سبب شده بندر عباس نسبت به شهر های دیگر حاشیه خلیج فارس شرجی بیشتری داشته باشد . چرا که ارتفاع زیاد این قله که شهر را احاطه کرده اجازه نمیدهد شرجی هوای این شهر ساحلی خارج شود .

جشمه گنو در دره ای قرار دارد که تمام آن پوشیده از ارتفاعات آهکی کوه گنو است  .تماشای بخار این چشمه در صبح هایی که هوا هنوز سرد است بسیار دیدنی است . چراکه بخار آب با دمای ۴۱ درجه با هوای حدود ۲۰ درجه منطقه برخورد میکند و تا ارتفاع یک متری  بالا میرود و منظره ای دیدنی خلق میکند  .

منطقه حفاظت شده گنو

 

این منطقه یک پارک ملی محسوب میشود که چشمه های آبگرم متعدد یکی از ویژگی های آن است . آب و هوای منطقه حفاظت شده گنو با تمام بندر عباس متفاوت است و درآن خبری از گرمای طاقت فرسا و شرجی شهر نیست . حتی در روزهای سرد سال برف زیادی روی قله ها مینشیند و به نوعی ییلاق مردم بندر عباس به شمار میرود.  در این منطقه انواع گونه های گیاهی و جانوری یافت میشود . از جمله گیاهان روییده در این منطقه میتوان به پرسیاوش، سرخس معطر، گون گاوی، زیره، آویشن بومادران، پونه، اورس، استبرق، مسواک، کنار، پرخ، ناترک، آکاسیا، بنه و رزوک اشاره کرد.۳۶۰ گونه از گیاه آوندی در آنجا یافت می‌شود که مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که فقط و فقط در این مطقه میرویند.

از نظر تنوع جانوری هم این منطقه غنی است . در تابستان ها و با گرم شدن هوا رتیل و عقرب به چشم میخورد که در گوشه کنار منطقه گنو لانه دارند . کل، قوچ، بز کوهی، خرگوش، آهو، کفتار، شغال و روباه هم از جمله سایر حیواناتی است که ممکن است در آنجا ببینید . همچنین یک نوع ماهی خاص به نام آفانیوس گینوئیس در آب های چشمه گنو وجود دارد که فقط در این چشمه پیدا میشود و مانند آن در هیچ جای دنیا زیست نمیکند .

 

 

خواص درمانی آبگرم گنو

 

آب و آبتنی از گذشته تا به حال برای انسان لذت بخش و یک تفریح جذاب محسوب میشده . اما در چشمه های آبگرم لذت ، همه ی ماجرا نیست بلکه خواص درمانی که این چشمه ها دارد در محبوبیت آنها بسیار موثر است . آبگرم گنو هم از این قائده مستثنی نیست . دمای آب این چشمه بین ۳۵ تا ۴۱ درجه است .این آب بی رنگ و شفاف اما شور و تلخ مزه است . اما خوردن چند جرعه از آن برای مشکلات گوارشی بسیار مفید است . علاوه بر این ، خواص درمانی زیاد دیگری دارد. مثلا تماس آن با بدن باعث باز شدن رگ ها میشود . گوگرد و املاح دیگر محلول در آن در درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم بسیار موثر است .

بهترین زمان رفتن به آبگرم گنو

همان طور که میدانید جنوب کشورمان هوایی گرم و شرجی دارد که تحمل آن برای غیر بومیان شاید کار راحتی نباشد . بنابراین بهتر است برای سفر به این منطقه فصل های سرد و نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان را انتخاب کنید . هرچند که که هوای منطقه حفاظت شده گنو نسبت به بندر عباس خنک تر است و تابستان های آن به گرمای مناطق دیگر هرمزگان نیست . فصل بهار هم میتواند زمان مناسبی برای سفر به این منطقه باشد .

 

دیدنی های اطراف چشمه آبگرم گنو

علاوه بر چشمه های آبگرم دیدنی های دیگری در این منطقه وجود دارد که به اختصار به معرفی آنها خواهیم پرداخت :

نخلستان ۵۰۰ ساله

در مسیر خروج چشمه آبگرم گنو نخلستان هایی ۵۰۰ ساله وجود دارد که از آب این چشمه ها تعذیه میکنند .

 

آسیاب های بادی

قبل از رسیدن به نخلستان ها چند آسیاب بادی وجود دارد که در سال های قبل اهالی بومی از آن استفاده میکردند . امروزه این آسیاب ها بازسازی شده اند . در نزدیکی این آسیاب ها و در مسیر ارتفاعات آلاچیق هایی چوبی برای استراحت و نشستن فراهم شده است .

 

قله گنو

قله گنو با آب و هوایی کوهستانی و مطبوع یکی دیگر از جاهایی است که در این سفر میتوانید از آن دیدن کنید . هرچند که قله منطقه ای نظامی است و نمیشود به نوک آن رسید . جاده ای اسفالت برای رفتن به ارتفاعات بالای این قله ساخته شده که شیب تندی دارد اما اگر قصد تجربه لذت کوهنوردی را دارید حتما تجهیزات و امکانات کافی با خود به همراه داشته باشید .

اقامت در منطقه حفاظت‌شده گنو

برای اسکان و اقامت در منطقه حفاظت‌شده گنو می‌توانید در هتل یا همان اقامت‌گاه خود مجموعه که با امکاناتی مطلوب ساخته شده بمانید. همچنین اگر هوا مساعد بود امکان زدن کمپ و چادر در مکان های مشخص برای چند ساعت مقدور است .

 

 

برای آشنایی بیشتر با بندر عباس به مطلب راهنمای سفر به بندرعباس و فعالیت‌ها و جاذبه‌های آن  در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها